Odvaha

27. dubna 2009 v 19:53 | Rael
Hm, nenávidím titulky. Nenávidím názvy a nadpisy, měly by se zrušit.!

Poezie.

Zrovna tuhle jsem se s Em bavila o tom, jestli je rozdíl mezi tím být dobrý člověk a dělat špatné věci a být špatný člověk a dělat dobré věci. Tím chci říct, že ne vždy se chováme tak, jak bysme chtěli a to, co děláme ne vždy svědčí o tom, jací jsme.
Otázka pro vás: Myslíte si, že by se lidé měli posuzovat podle toho, jak se většinu svého života chovají- nebo by se měli soudit na základě toho jednoho zásadního činu?

Tohle je o odvaze, protože ji považuju za důležitou a protože si myslím, doufám, že je v každém z nás.

Věnováno: Emilii

PS: Všimli jste si, že čím kratší článek, tím delší píšu úvod?

ODVAHA

Netajím se, bojím se
a přece kuráž mám-
Ať to bude, jak chce zlé,
všem silám odolám.

Půjdu žáru, vodě vstříc
i když mě trochu děsí-
Jen namočím se trochu víc
a líc ožehnu si.

Mlčím sice většinou,
teď zvednu ale oči-
Překvapím svou odvahou,
Mě ničím nevyplaší.

Prý hrdinové nehynou,
jen občas lidi zmýlí-
Tím, že jsou tím hrdinou,
jen v určitou chvíli.

 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Eng | 27. dubna 2009 v 20:28 | Reagovat

Moc krásně napsaný klobouk dolů

2 cloverdee | Web | 27. dubna 2009 v 21:38 | Reagovat

Já myslím, že lidi by se neměli soudit vůbec.. Tak:) Ale to dobrý člověk - špatné věci vs. špatný člověk - dobré věci.. To mi vrtalo hlavou už když ses o tom zmínila dřív. Na(ne)štěstí mám jiné věci na přemýšlení, tak nevím.. Proč pořád musíme docházet k nějakým závěrům?

Někoho mi to připomíná.. Koho? Já nevím.. Jsem moc unavená, asi na nic kloudného nepřijdu:)

3 Lapwing | Web | 27. dubna 2009 v 21:57 | Reagovat

úplně v tom vidím Severuse..a myslím, že byl dobrý člověk, ale dělal špatné věci..na něj mi to prostě sedí, neřekla bych, že byl špatný..ale těžší je zodpovědět tu druhou otázku, jak by se lidé měli posuzovat..podle mě záleží na situaci, nejde to prostě jen ''rozškatulkovat''...

4 Rael | 28. dubna 2009 v 17:12 | Reagovat

Eng: Děkuji, jsem ráda, že se ti to líbilo:)

cloverdee: To asi ne, to máš pravdu. Není to moje věta, pronesená někdy? Že lepší je nesoudit? Měla bych se líp poslouchat a neprotiřečit si:) No, já ale nesoudím druhé, soudím jen sebe. A možná se tím moc zaobírám a pak vlastně sebe soudím skrz druhé. To nic, neposlouchej mě:)Klidně bysme se tím mohli zítra zaobírat. Mám ale pocit, že na to nepřijde řada.... tak snad jindy? Řešily jsme to už spolu? Já to řeším poslední dobou často. Tak od února. Dlouhá doba. S někým nebo častěji sama se sebou. Nevím proč to dělám. Asi zase to vztahování si na sebe a jistá touha po ospravedlnění... Ale tyhle dvě věty s tím dobrým a špatným člověkem, na ty jsem zvlášt pyšná, protože mi jako námět k úvaze vydržely dlouho a ještě vydrží. Ale vlastně. možná na to zítra přece jen narazíme až ti budu vyprávět o něčem:)

A víš, že mně taky? Nejsem si ale jistá, kdo to je. Možná nějaká postava z HP. Ale nevím... možná je to jen tím, že tahle postava je nám svým údělem hodně sympatická a dovedeme se s ní ztotožnit. Ale ano, taky mi připomíná někoho konkrétního:)

Lapwing: Na něj mi to taky sedí. Kdybych ten výběr omezila na konkrétní postavy z HP světa, byl by on favorit. Je toho ale mnohem víc. Tohle právě mě fascinuje na lidech, že jsou tak nepředvídatelní. Najednou udělají něco, čím všechno ostatní podkopou a ty nevíš, na čem s nimi jsi. Lidské chování je možná předvídatelné, ale lidé nikoli:) Kdoví co se jim honí v hlavě...
A ještě k Severusovi. Já nevím, nejsem si u něj jistá, kam ho zařadit. Tak třeba Sirius- myslím si, že byl dobrý člověk, který dělal špatné věci. Petr- špatný člověk, který dělal dobré věci. Remus- a víš, že u něj nevím? Taky u Severuse si nejsem jistá. Ona totiž není špatnost jako špatnost... je to celé dost komplikované, já vím:)

5 Profesor | 28. dubna 2009 v 18:14 | Reagovat

Hrdinou je člověk většinou pouze jednou jedinkrát. Nějaký významný čin, často zastíní i jeho vady. Básnička je povedená.
K Tvé otázce. Část odpovědi je už výše, ale já k tomu dodám asi toto. Člověk, i hrdina, má své vady, někdo víc. někdo míň. Musíme dotyčného brát komplexně, soudit podle jednoho činu není dobré, protože i křivák může být jednou hrdinou.

6 cloverdee | Web | 28. dubna 2009 v 18:24 | Reagovat

Nevím o tom, ale je to dost možné:) Že si protiřečíš? Hm, já pořád. Myslím, že to je přesně ta část osobnosti, kterou mám sama na sobě nakonec ráda:)
Období souzení sebe - měla jsem ho, někdy v září, pamatuješ? No, nevím, co mám teď - vážně se snažím neuvažovat, alespoň, když píšu, protože bych se hrozně rozepsala o věcech, které by takhle asi stejně nebyly zřejmé.. Proč to děláš? Asi ze stejného důvodu, z jakého řeším já spoustu "blbostí", ale.. nebyla bych to já, bez toho. A stejně tak bys to nebyla ty. Narazíme, když budeme chtít - páni, já už jsem tak zvědavá:) Proč je zítřek tak krátký? Potřebovaly bychom týden..

Já pořád nevím - nevím, jestli to není někdo z tvého Příběhu. Není to nic konkrétního, jen určité mlhavé cosi.. Vědomí, že tohle už znám. Nevím:)

7 Lapwing | Web | 28. dubna 2009 v 18:48 | Reagovat

se Siriem i s Peterem souhlasím..no Remus..udělal vůbec někdy opravdu špatnou věc? Myslím, že jistě ne úmyslnou, pouze chyboval, jako všichni lidé..a jak už jsem říkala výš, Severuse vidím jako dobrého člověka, co udělal špatné věci

8 Lapwing | Web | 28. dubna 2009 v 18:50 | Reagovat

ale s tou komplikovaností souhlasím.. někdy určitý čin dokáže převýšit špatné věci, ale někdy i 1000 dobrých skutků nestačí na "vymazání" zlých věcí...

9 Eliota | Web | 28. dubna 2009 v 20:03 | Reagovat

Myslím, že by se mělo brát ohled na oboje - jak na konkrténí hlavní čin, tak i na to, jak ce lidé chovají dlouhodobě. Někdo se může chovat ošklivě k ostatním a pak někomu pomoci, ale mslím, že stále ho ostatní budou brát jako toho zlého. Není pravda, že dobrý skutek je nad ty špatné. Neustále uvidíme spíše to, co udělal to zlé, až pak, to ,co udělal dobré.
Ehm, myslím, že jsem to napsala trochu zmateně, co? :D
A co se týče básničky... Líbila se mi. Je taková jemná, ale vše říkající.

10 Emilie | 28. dubna 2009 v 22:40 | Reagovat

:)... děkuju ti-za věnování, ale i celkově. Já o tom dneska zas musela přemýšlet...pamatuješ, jak jsme řešili to s tou sobeckostí a nesobeckostí?-ne vážně do toho nechci zas zamotávat, jen chci říct, že je to trochu podobné i s tou odvahou být dobrý a chovat se špatně... Řekla bych, že člověk má jisté reakce-ty jsou učené výchovou a tak vůbec, tím co se nedá změnit, to je tak, jak se zachová, když jde po ulici a někdo tam leží a potřebuje pomoc a tak... a potom-podle toho, jak jedná, když si všechno řádně promyslí... to už je horší, já myslím, že to je to, jací jsme... i když-ono se to dá brát ještě taky podle mnoha ohledů, je to hrozně složitý, myslím, že u tohohle se nikdy nedoberem k nějakým závěru:)...
jo-a hrozně se mi líbí ten závěr, tk krásně jsi to vystihla:)

11 Rael | 30. dubna 2009 v 14:56 | Reagovat

Emilie: Není zač, to já ráda. Dobře, vidím, že nás čekají zajímavé maily:)) Zdá se, že jsme obě posedlé touhle tématikou. Tak, asi založíme nový směr podobající se existenialismu. Bude o rozdílu být dobrý a chovat se dobře. Určitě z toho vzdejde nějaká široká nečitelná bichle:)) Ale užijeme si legraci:)
A kzávěrům docházet nemusíme, no ne? Vždycky z toho můžeme vyklouznout elegantním otázníkem na konci:)
Tím jsi mi připomměla to překonávání, jak jsme se už o tom bavili. Máme v sobě tendence nějak se chovat, ale důležité je, jak se rozhodneme- jestli se překonáme a uděláme správnou věc. Ovšem, vzniká otázka. Když je to takhle, neznamená to, že jsme vlastně špatní lidé (máme špatné tendence) a jen se zachováme dobře (překonáme se)? Tak co je potom víc- být dobrý člověk u vnitř nebo se dobře chovat?...
Páni, nás bude radost číct:))

Eliota: Máš určitě pravdu. Já si tady hodně hraju s významy, ale samozřejmě to není tak lehké. Nemůžeme někoho prost někam zařadit. Napadá mě, že tady nastupuje křesťánství a jeho soud pžed bohem. No, ale něco na tom je. My to nerozsoudíme, rozsoudí se To až na konci. Hm, a taky mi to připomíná s Čerty nejsou žerty. Stpuneš si na váhu a propadneš nebo nepropadneš peklu:)
Je snadné poznat, že je člověk zlý, myslím opravdu špatný. Už není tak snadné poznat, jestli je dost dobrý. A nakonec, dost dobrý na co? Nevšímej si mě, moc přemýšlím, zase:)
A tobě jsem rozuměla, žádné zmatení:)
Děkuji za pochvalu...

Lapwing: Já si Remem nejsem po sedmém dílu HP tak jistá. Myslím si, že Rowlingová tím chtěla nazančit, že byl vlastně trochu jiný, než jak jsme ho měli možnost poznat v předchozích knihách. Jakoby to, jak se předtím choval, byla snaha chovat se dobře a vsedmičce, pod tlakem, projevil, jaký opravdu je. To samozřejmě není špatné. Jen narážím na to, že on by v mém dělení byl spíš ten "špatný" člověk, který dělal dobré věci. A tím špatným nemyslím nic špatného a je to myšleno jinak, než jsem to myslela u Petra. Já teď´tyhle úvahy s Em dovedla dost k dokonalosti, takže s tímhle závěrem možná nebudeš souhlasit, ale já si to myslím. A severus, možná máš pravdu, já ho ale neznám dost na to, abych to mohla posoduti. U něj si asi nikdy nebudu jistá... ale, mám ho docela ráda:)

12 Rael | 30. dubna 2009 v 15:06 | Reagovat

Profesor: V pohádkách (těch klasických) je to tak, že dobro je od začátku dobré a zlo zase zlé a podle toho se chová. Nikoho neudiví, když hrdina nakonci vykoná nějaký hrdinský čin a všechny by překvapilo, kdyby se "padouch" na konci zachoval hrdinsky. Tohle mi nechtě připomělo Severuse, on je dokladem toho, jak uvážlivě Rowlingová nakládá s myslí čtenářů. On se většinu knihy chová jako padouch a nakonci vždy vykoná nějaký "hrdinský" čin. Je to podle mě mnohem lepší než běžné dělení na dobro a zlo. Ale, nemělo by se  zapomínat na to, co člověk udělal před tím velkým činem. Výsledkem je podivně pokřivené vnímání historie... a to nemyslím jen o knichách, ale o životě vůbec.
A, děkuju, jsem ráda, že se ti básnička líbila:)

cloverdee: Aha, takhle jsem nad tím nepřemýšlela:) Ale nevšimla jsem si, že by sis nějak výrazně protiřečila...
A nakonce, říká se, že lidi milujeme pro jejich chyby. Asi i sami sebe máme rádi pro své chyby:)
To je pravda. Tak, buď ráda,  že tě ta hlavní vlna už minula. Snad se přese mě taky brzy přežene. To momentální rozpoložení mě dohání k dost podivným krokům:))
To je legrace, že to říkáš, já si poslední dobou říkám, jak by bylo fajn, zbavit se všech pochybností. Ale zase si říkám, že nebýt pochybností, tak se neptám a neptat se, tak už to prostě nejsem já. Takže to budu radši já, třebaže napůl psychopatická a podivná, ale já:))
Ale stejně, tohle období souzení se mě drží už skoro od zimy, to už je docela dlouhá doba...třeba jsem na špatném oboru, třeba jsem měla být soudce! Páni, umíš si to představit? Já a soudce, to by byla psina:))

13 cloverdee | Web | 30. dubna 2009 v 20:22 | Reagovat

No, to by byla vážně legrace, kdybys byla soudce - obzvláště s tvým sklonem být na všechny milá (až na výjimky:D). Však ono se tě to pustí - období přicházejí a odcházejí - jestli jsem něco za tu dlouhou dobu pochopila, tak tohle.
Já? Copak si nevzpomínáš? Jsem jeden velký oxymoron - teď momentálně to tolik nepociťuju, ale jsem - možná to můžu vidět jenom já, protože já se sebou musím být pořád, nemůžu si od sebe odpočinout:) A možná - možná není to pravé slovo protiřečit si, ale odporovat si. Jo, jsou podobný, ale myslím, že je v tom trochu rozdíl:)
Teď si spíš ale uvědomuju, že jsem divná - prostě taky na období:) Doufám, že ti to dá, to co má a vezme, co nejmíň - a brzy přejde:)

14 Emilie | 2. května 2009 v 20:28 | Reagovat

:) Já začínám mít pocit, že v těhlech našich nesmyslech se už vyznáme jen my!:) Víš, "normální" lidi tvrdí, že to jací jsme se rovná tomu,jak se chováme,rovná se to naším činům:)) "Nezáleží na tom, co si myslím, ani co cítím, mrtví zůstanou mrtví." to bylo v jednom filmu. Tohle je ta otázka-doopravdy záleží víc na našich činech nebo na tom, z jakého důvodu je konáme, co potom cítíme, co si myslíme? Já myslím, že na obojím zálaží tak nějak stejně...
Jo, já mám občas pocit, že jsme všichni zároveň dobří a zároveň špatný-a osud(víš, čemu tak říkám) nás přinutí buď se chovat dobře, nebo se chovat špatně-jinými slovy-tohle jeden můj velkej alibismus-nikdo za nic nemůže:))... achjo, mám spoustu témat na dnešní večer:)...
No, být někdo jinej, nechtěla bych tu knihu číst:)

15 Rael | 3. května 2009 v 2:24 | Reagovat

Emilie: Dokonce i já se v nich občas ztrácím- co teprve ostatní? Ale je to fajn, vyhovuje mi to takhle:)
To se mi líbí. Baví mě, když zjistím, že někdo už něco, co my, řešil někdy dřív nzávisle na nás. Myslím si, že to svědčí o tom, že to, co si myslíme a říkáme nejsou hlouposti. Nebo je nás hloupých víc:)
Jak to tak zatím vypadá, nic nevyřešíme, jako vždy. Jen jeden velký otazník, ale to nevadí. Otázky jsou důležité...:)

cloverdee: Dobře, zřejmě to není nejlepší nápad. Na jednu stranu si myslím, že by to mohlo být zajímavé, ale asi bych to nedokázala. Nechávám se příliš strhnout emocemi:)
Tak to jo, odporování jsem u tebe zaznamenala. Myslím odporování sobě- jiným ty neodporuješ:))
Ale vážně, asi to tak je. Je to ale součást té naší povahy. Když mluvíme sami se sebou a řešíme celou řadu problémů, je třeba někdy si odporovat...

16 strigga | 6. května 2009 v 19:39 | Reagovat

Tentokrát na to mám dost podobný názor jako clover, nemyslím, že by se lidé měli soudit :) protože lidi soudí zase jenom lidi, a kdo bude soudit je? Já byla vždycky pro spravedlnost, a tohle mi do ní moc nezapadá. I když je mi jasné, že v tomhle světě nemá spravedlnost moc co dělat. Měla by, ale koho to dneska zajímá...

Ten poslední verš se mi moc líbí. Je v určitou chvíli... samozřejmě, hodně záleží na člověku. Je rozdíl mezi "dobrem" a "zákonným dobrem"... ;)

17 Rael | 9. května 2009 v 20:43 | Reagovat

strigga: Ona je to vlastně pravda. Samořejmě my nemůžeme nikoho soudit a naopak. Já zkrátka ráda rozebírám věci, které mi vůbec nepřísluší:) Ujasním si tak ale spoustu věcí.
Řekla jsi to moc hezky. "Dobro" a zákonné dobro". Je to právě ta hranice a všechny s tím souvisící záležitosti, které mě zajímají. Já vím, je to nepodstatná hloupost. Lidi obvykle nezkoumají, jací jsou. Prostě jsou. Nemůžu si ale pomoc:)...

18 Antek | E-mail | Web | 8. října 2011 v 7:24 | Reagovat

Moc pěkný blogík. Zase někdy mrknu

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama